Vi och många av våra resenärer delar en gemensam kärlek till Gotland. Därför är det viktigt för oss att se till att båtresan blir en minnesvärd del av hela upplevelsen för de som reser till eller från ön. Vi ställde frågan till den yngre generationen vad de tycker är det bästa med färjan idag och fick svaret ”Det bästa med Gotlandsbåten är att åka tillbaka till Gotland!”
Men för de som trots allt vill åka tillbaka till fastlandet, vill vi också skapa en så härlig överfart som möjligt. Därför ställde vi också några frågor om barnens förväntningar på aktiviteter och maten ombord.
Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla matutbudet ombord för att det ska vara hållbart och hålla hög kvalitet och har idag flera växtbaserade och veganska alternativ i sortimentet. Vi har ett nära samarbete med lokala aktörer för att kunna servera närproducerad och smak- och näringsrik mat som passar både stora och små ombord. Samtidigt arbetar vi för att sänka vårt klimatavtryck genom vegetariska alternativ och har ett mål om att halvera vårt matsvinn till 2030 jämfört med 2023. Det matsvinn som uppstår tas tillvara på våra 1650-fartyg genom att den skickas för rötning för att sedan omvandlas till biogas.
Vår långsiktiga plan är att förenkla resan för våra gäster genom att introducera enkla mobilfunktioner som underlättar planering av resan och maximerar upplevelsen ombord. Kanske kommer gästerna innan resan ha möjlighet att boka bord i någon av våra serveringsställen eller beställa något som serveras till deras hytt. Redan idag går det Med hjälp av mobiltelefonen att beställa och betala för det man önskar i mat- och dryckesväg när man är uppkopplad till nätverket ombord.
Vi frågade även barnen vad de vill ha för aktiviteter ombord när de reser med oss i framtiden. Många av dem önskade att det i framtiden skulle finnas större och fler lekrum. På framtidens Gotlandsfärjor kommer det troligen finnas ett ännu bredare erbjudande av underhållning för både vuxna och barn. När passagerarna i framtiden väntar på att gå ombord kanske de ska kunna välja att se på en film, beställa mat från restaurangen, handla i butiken eller delta i en musikquiz, allt via sin mobiltelefon. Vid ombordstigningen finns det antagligen möjlighet att använda mobiltelefonen för att byta sittplats, använda erbjudanden i något av våra försäljningsställen och samla eller använda poäng genom vår kundklubb.